علی بن مهزیار (ع) یار دیرینه امام زمان

حضرت علی بن مهزیار دورقی اهوازی ( ره ) یکی از کهکشان های علم و معرفت

علی بن مهزیار (ع) یار دیرینه امام زمان

حضرت علی بن مهزیار دورقی اهوازی ( ره ) یکی از کهکشان های علم و معرفت

علی بن مهزیار (ع) یار دیرینه امام زمان
ارائه
تایپ دانشجویی ،پایان نامه و....
طراحی بنر وفلکس و پوستر وکارت ویزیت...
طراحی بولتن گزارشی برای شرکت ها و موسسات و ادارت ....
تلفن سفارش کار
09306049744
09160611096
یا
imanreza1356@gmail.com
طبقه بندی موضوعی
۰۱ اسفند ۹۴ ، ۱۳:۵۴

قابلیت های استان

استان خوزستان دارای ویژگی های خاصی است که در کمتر استانی از کشور چنین ویژگی های موجود می باشد و همین ویژگی ها عاملی گردیده تا استان خوزستان متمایز از سایر استان ها دیده شود و فرصت های مناسبی را فراهم آورده تا سرمایه گذاران اعم از داخلی و خارجی برای سرمایه گذاری از این فرصت ها استفاده نمایند که در این خصوص می توان به موارد ذیل اشاره نمود:


1.    منابع عظیم نفت و گاز:


خوزستان رتبه اول را در کشور دارا می باشد که می توان با ایجاد مجتمع های پتروشیمی و پالایشگاهی کوچک زمینه ایجاد فرصت های شغلی مناسب و پایدار را ایجاد نمود. در این خصوص منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر از فاکتورهای مناسب برای جذب سرمایه گذاران (داخلی و خارجی) برخوردار می باشد که دسترسی این منطقه به آب های آزاد اولیت خاص خود را به این موضوع بخشیده است.


2. تاسیسات فولادی و ذوب آهن:


استان خوزستان رتبه دوم را در صنایع فولاد و آهن در کشور دارا می باشد که سرمایه گذاری در احداث کارگاه های مدرن و سایر صنایع مصرف کننده تولیدات صنایع مذکور باعث ایجاد فرصت های شغلی جدید و حفظ وضع موجود می گردد.


3. وجود کشت و صنعت های مختلف:


مزارع کشت و صنعت های متعدد نیشکر و غیر نیشکری در سطح استان شرایط لازم را برای ایجاد واحدهای تولید و کاغذ سازی، نئوپان و فیبر فشرده، خوراک دام، الکل سازی، تولید سرکه، تولید قارچ از باگاس نیشکر و کارخانجات دستمال کاغذی مهیا نموده است.


4. وجود رودخانه های پر آب کارون، کرخه، دز، زهره، مارون و جراحی:


یک سوم از آب های جاری کشور در این استان جریان دارد. از این امتیاز می توان در جهت سرمایه گذاری در امر کشاورزی، تحصیل برق، حمل و نق، شیلات و گردشگری استفاده و سرمایه گذاران را در این امر ترغیب نمود. اجرای پروژه های تامین آب اراضی غرب حوزه کرخه از محل سد کرخه، پتانسیل بالائی را جهت ایجاد فرصت های شغلی جدید و همچنین احداث واحدهای تولیدی کشاورزی فراهم آورده است.


5. دسترسی به آبهای آزاد و بین المللی:


ارتباط این استان با جهان خارج از این طریق حاصل گردیده است و نتیجه آن ایجاد بنادر بزرگی همچون بندر خرمشهر، بندر آبادان، بندر امام خمینی و بندر ماهشهر بوده است که علاوه بر استان پتانسیل مناسبی را برای کشور ایجاد نموده است.


6. وجود امکانات زیربنائی:


شبکه منظم و گسترده حمل و نقل به عنوان اساس تجارت در این استان میا می باشد، وجود اتوبان های احداثی، راه آهن و فرودگاه ها و بنادر از لازمه های سرمایه گذاری محسوب می شوند که این استان از آنها برخوردار می باشد. از طرف دیگر چنانچه طرح اتصال راه آهن خرمشهر به شهر بصره در کشور عراق به اجرا درآید باعث خواهد شد تا از این طریق استان با عراق و کشور سوریه و نهایتاً به دریای مدیترانه متصل گردد و امکانات لازم برای صادرات و ارائه خدمات به اروپا از این طریق فراهم آید.


7. همجواری خوزستان با بازارهای مصرف جهانی (کشورهای حاشیه خلیج فارس):


وجود شرایط نا مطلوب آب و هوائی در کشورهای همجوار (حاشیه خلیج فارس) زمینه های لازم برای جذب سرمایه گذاری در امور کشاورزی و صنعتی در استان خوزستان فراهم است.


8. کشاورزی


استان خوزستان از جهت پتانسیل و قابلیت های کشاورزی در کشور بی نظیر و در دنیا از نقاط ممتاز است . متوسط حجم آورد سالیانه آبهای آن معادل 32 میلیارد متر مکعب ( یک سوم آبهای جاری کشور ) است.  گفته می شود از مجموع آبهای استان 8/19 میلیارد متر مکعب آن در کشاورزی و شیلات استفاده خواهد شد که بیش  از2 برابر مصرف فعلی است. سطح زیر کشت آبی استان سالیانه به 3/1 میلیون هکتار حدود دو برابر فعلی قابل  گسترش است و به یمن شرایط اقلیمش تا سه کشت در سال امکان دارد و توانسته یا می تواند قطب تولید شکر، گندم، ذرت ، روغن ، خرما ، مرکبات، گل و گیاه ، شیر،  گوشت ،  ماهی و میگوی کشور باشد. گفته می شود این استان می تواند توانایی 26% توسعه آتی کشاورزی کشور را یکجا به عهده بگیرد و 5/23 میلیون تن تولیدات زراعی و باغی داشته باشد و فرآورده های دامی و شیلاتی آن 2 تا 9 برابر شرایط فعلی باشد . در این گزارش سعی شده است اهم فعالیتها  و اقدامات سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان خوزستان اجمالا مورد بررسی قرار گیرد .


خوزستان از حیث زمین و مرغوبیت خاک و حاصلخیزی، یکی از بهترین جلگه های ایران است که گاهی به دلیل ویژگیهای آب و هوایی می توان در سال دو بار محصول را در آن تولید نمود. فراوانی آب، وسعت و باروری خاک و تنوع طبیعی، این دیار را به جلگه ای زرخیز و پربرکت تبدیل نموده که در صورت استفاده صحیح و برنامه ریزیهای کشاورزی مکانیزه به تنهایی می تواند کشور را به لحاظ فرآورده های کشاورزی تأمین نماید و آنچه تاکنون در این استان به دست آمده با برخورداری از همان روش سنتی است که اگر بهره گیری صحیح از این امر صورت پذیرد، بزودی خوزستان نه تنها به « طلای سیاه » ( نفت ) بلکه به « طلای سبز » ( کشاورزی ) شهرت خواهد یافت. بی شک در کمتر استانی از ایران این همه رودخانه و آبهای پرخروش و مشرف بر دشتهای وسیع وجود دارد.




تولید خرما:


 استان خوزستان بزرگترین تولید کننده خرما در سطح کشور و سرمایه گذاری بر روی این محصول و صنایع تبدیلی آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بنابر نظارت کارشناسی پذیرفته شده بسته به نوع درخت خرما هر درخت سالیانه حدوداً 20 تا 30 کیلو خرما میدهد. در حال حاضر ظرفیت تولید خرما در استان معادل 120000تن میباشد که در صورت ایجاد اصلاحات لازم در کاشت و داشت و برداشت درآمد و جذب سرمایه و ترغیب سرمایه گذاران در هیات سرمایه گذاری ارز فراوانی را نصیب کشور خواهد داشت.


 وجود زمین های لازم در خصوص پرورش ماهی و میگو:


امکانات پرورش و تنوع ابزیان شامل ماهی های سردابی، گرم آبی و میگوهای پرورشی در آب های شیرین و امکانات سرمایه گذاری در طرح های جانبی این فعالیت ها استعداد خاصی را به این استان بخشیده است. اختصاص اراضی نامناسب چوبیده در آبادان به امر پرورش ماهی و میگو و توسعه آن از پروژهای اجرائی هیات سرمایه گذاری محسوب می گردد.



10. صنعت توریسم و گردشگری:


استان خوزستان با دارا بودن آثاری با قدمت بیش از 10هزار سال قبل از میلاد مسیح (ع) زمین های لازم برای سرمایه گذاری در امر گردشگری و جهانگردی را داراست وجود اثاری همچون معبد چغازنبیل در شوش، اشکفت سلمان و کول فرح ایذه ، کاخهای داریوش و خشایار و همچنین تالاب های شادگان، هورالعظیم، آبشارها و آسیاب های شوشتر و سد شادروان و بند میزان زمین های مناسبی را برای باستان شناسان و جاهنگردان ایجاد نموده است.


11. سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی اروند(آبادان-خرمشهر) پس از طی مراحل قانونی و تصویب مجلس محترم شورای اسلامی در تاریخ 4/5/83، فعالیت خود را رسماً آغاز نمود. این سازمان ، شهرهای آبادان را که بدلیل تاسیس پالایشگاه آبادان در سال 1912 میلادی یکی از شهرهای بزرگ صنعتی کشور و خرمشهر را که بدلیل وجود اولین بندر تجاری کشور از دیر باز دارای موقعیتی ممتاز نسبت به سایر نقاط و شهر های بندری کشور بوده و همچنین جزیره زیبای توریستی مینو را تحت پوشش خود قرار داده و اکنون با تعیین این منطقه با این موقعیت ممتاز بعنوان منطقه آزاد تجاری و صنعتی میرود تا به بزرگترین منطقه تجاری و صنعتی و گردشگری .خاورمیانه تبدیل شود .



منطقه آزاد اروند در شمال غربی خلیج فارس به وسعت بیش از 165 کیلو متر مربع در محل تلاقی اروند رود و کارون و دارای مرز مشترک با کشورهای عراق و کویت می باشد. این منطقه از دیرباز به دلیل وجود آب شیرین رودهای کارون و اروند، امکانات حمل و نقل جاده ای ، ریلی و دریایی از مناطق مرزی و نفت خیز کشور بوده ومنجر به ایجاد اولین پالایشگاه نفتی خاورمیانه و بزرگترین بندر تجاری کشور شده است. وجود زمین های حاصلخیز کشاورزی و صید آبزیان و فرهنگ خاص بازرگانی در مردم از دیگر ویژگی های بارز این منطقه است.همچنین زبان و فرهنگ و نسبتهای خویشاوندی مردم منطقه با کشورهای همجوار نیز از مزیتهای منحصر به فرد می باشد.

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۱۲/۰۱
علیرضا چراغی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی